Canle externa de información
A Canle externa de información da AGPI é unha ferramenta accesible e segura para presentar comunicacións, garantindo a confidencialidade. Permite comunicacións anónimas ou identificadas, tramitando só aquelas que estean ben fundamentadas e excluíndo as que sexan falsas ou feitas de mala fe.
Enviar comunicación
Principios xerais
A Canle externa de información da Autoridade Galega de Protección da Persoa Informante (AGPI), réxese polo principio de accesibilidade, ao ser unha ferramenta comprensible, áxil e de fácil acceso, que permite a presentación de comunicacións, tanto anónimas como identificadas, e garante a súa total seguridade e confidencialidade.
Esta garantía de confidencialidade non impide a cesión dos datos que requiran os xulgados e tribunais no exercicio da súa función xurisdicional, á Fiscalía galega ou á Fiscalía Europea no exercicio das súas facultades de investigación.
O informante poderá colaborar na comprobación dos feitos, se así o decide voluntariamente.
A Canle externa de información incorpora mecanismos de interacción coas persoas usuarias anónimas, que están orientados a garantir a devandita colaboración. Por cada comunicación realizada, asignase un código a través do cal a persoa usuaria, anónima ou non, pode acceder ao sistema e interactuar coa unidade xestora da canle.
Todas as comunicacións que se presenten mediante a Canle externa de información serán tramitadas, de acordo con o previsto nos apartados seguintes, salvo aquelas comunicacións que incorran en falsidade evidente ou mala fe, nese caso serán inadmitidas e poderán ser obxecto das responsabilidades civís, penais ou administrativas que procedan.
As comunicacións recibidas darán lugar á tramitación ordinaria do correspondente expediente, previa análise da verosimilitude dos feitos comunicados. Superado o devandito análise, comprobaranse aquelas comunicacións ou informacións que conteñan unha descrición suficiente, que permita identificar o feito ou a conduta e que se refiran a actuacións das que se informa.
Non se admitirán, e por tanto non se procederá á tramitación de aquelas comunicacións ou informacións que resulten carentes de fundamento, notoriamente falsas ou fundadas unicamente en opinións.
Tampouco serán admitidas as que comuniquen feitos que estean a ser investigados pola autoridade xudicial, o Ministerio Fiscal ou a policía xudicial, ou que dalgún outro modo incumpran as condicións establecidas na normativa de aplicación.
Queda prohibido formular por esta canle, comunicacións cunha finalidade diferente da que prevé á normativa de aplicación ou que vulneren os dereitos fundamentais á honra, á imaxe e á intimidade persoal e familiar de terceiras persoas ou que sexan contrarias á dignidade das persoas.
En todo caso, a xestión da canle permitirá ao responsable do seguimento do Sistema interno de información, en caso de necesidade, contar coa axuda e o soporte doutro persoal do órgano para realizar, fora da propia canle de comunicación, as tarefas materiais necesarias para a investigación dos feitos comunicados, o cal, unha vez autorizado para iso, quedará obrigado ao deber de secreto e á confidencialidade que o obxecto das devanditas investigacións requira. Todas estas actuacións quedarán debidamente arquivadas no xestor electrónico, coa correspondente restrición de accesos aos mesmos.
Para garantir a continuidade no acceso á información xerada na Canle externa de información, a persoa titular da unidade xestora da canle poderá ser substituída por outro membro do órgano responsable en caso de enfermidade, ausencia ou se concorre causa legal de abstención ou recusación.
Condicións e regras de uso
A presentación de comunicacións ante a Autoridade, debe facerse conforme ao previsto na Lei 2/2023, do 20 de febreiro, reguladora da protección das persoas que informen sobre infraccións normativas e de loita contra a corrupción, na Directiva 2019/1937, na Lei 1/2016, do 18 de xaneiro, de Transparencia e Bo Goberno.
A persoa que efectúa a comunicación, declara baixo a súa responsabilidade que a información que esta proporcionando é certa e é responsable do contido da mesma, quedando a Autoridade Galega de Protección dá Persoa Informante (AGPI) exenta de toda responsabilidade en caso dun uso incorrecto das comunicacións realizadas pola persoa informante.
As comunicacións que se presenten deben adecuarse ao previsto na Lei 2/2023, non podendo admitirse comunicacións contrarias aos dereitos fundamentais, incluídos os da honra, a intimidade persoal e familiar de terceiras persoas nin aquelas que sexan contrarias á dignidade das persoas ou que lesionen a lexislación de protección de datos de carácter persoal.
A persoa informante debe aceptar as condicións e regras de uso da canle para persoas que informen sobre infraccións normativas e de loita contra a corrupción.
Quen pode utilizar esta canle?
Calquera persoa que, nun contexto laboral ou profesional, teña coñecemento de:
1) Calquera acción ou omisión que poida constituír infracción do Dereito da Unión Europea sempre que entre dentro do ámbito de aplicación da normativa relativa á protección das persoas que informen sobre infraccións do Dereito da Unión, que versen sobre as seguintes materias:
Contratación pública.
Servizos, produtos e mercados financeiros, e prevención do branqueo de capitais e o financiamento do terrorismo.
Seguridade dos produtos e conformidade.
Seguridade do transporte.
Protección do medio ambiente.
Protección fronte ás radiacións e seguridade nuclear.
Seguridade dos alimentos e os pensos, sanidade animal e benestar dos animais.
Saúde pública.
Protección dos consumidores.
Protección da privacidade e dos datos persoais, e seguridade das redes e os sistemas de información.
2) Accións ou omisións que afecten os intereses financeiros da Unión Europea tal e como se contemplan no artigo 325 do Tratado de Funcionamento da Unión Europea (TFUE); ou incidan no mercado interior, tal e como se contempla no artigo 26, apartado 2 do TFUE, incluídas as infraccións das normas da Unión Europea en materia de competencia e axudas outorgadas polos Estados, así como as infraccións relativas ao mercado interior en relación cos actos que infrinxan as normas do imposto sobre sociedades ou con prácticas cuxa finalidade sexa obter unha vantaxe fiscal que desvirtúe o obxecto ou a finalidade da lexislación aplicable ao imposto sobre sociedades.
3) Accións ou omisións que poidan ser constitutivas de infracción penal ou administrativa grave ou moi grave. En todo caso, entenderanse comprendidas todas aquelas infraccións penais ou administrativas graves ou moi graves que impliquen quebranto económico para a facenda pública e a Seguridade Social.
Supostos particulares de protección
Calquera persoa física que informe a través a canle de comunicacións da Comisión Galega da Competencia sobre calquera accións ou omisións que poidan constituír infraccións previstas na Lei 15/2007, do 3 de xullo, de Defensa da Competencia, terá dereito ás medidas de apoio e protección previstas na Lei 2/2023. A tales efectos, gozarán da consideración de informantes.
As persoas expostas a ameazas, accións hostís ou medidas laborais adversas por comunicar por vía interna ou ao Servizo Executivo da Comisión comunicacións sobre actividades relacionadas co branqueo de capitais ou o financiamento do terrorismo de acordo con o disposto na Lei 10/2010, do 28 de abril, de prevención do branqueo de capitais e do financiamento do terrorismo, poderán presentar unha reclamación #ante a Autoridade, tendo para ese efecto a consideración de informantes.
Toda persoa que dispoña de coñecemento ou sospeita fundada de incumprimento das obrigacións en materia de supervisión prudencial de entidades de crédito previstas na Lei 10/2014, do 26 de xuño, de ordenación, supervisión e solvencia de entidades de crédito e a súa normativa de desenvolvemento, sempre que estean previstas na Directiva 2013/36/UE, do 26 de xuño, ou no Regulamento (UE) n.º 575/2013, do 26 de xuño, poderá comunicalo á Autoridade, ostentando así a condición de informante.
Non son competencias da AGPI
A Canle externa de información non é a canle axeitada para a presentación de calquera denuncia, polo que non se admitirán:
Comunicacións de incumprimentos cuxa información non se obtivera nun contexto laboral ou profesional.
Queixas pola insatisfacción provocada polo funcionamento inadecuado dos servizos prestados polo sector público autonómico ou local, ou suxestións para a súa mellora.
Condutas ou actuacións que previamente se comunicaran ante as forzas de seguridade, os tribunais, o Ministerio Fiscal, a Fiscalía Europea, o Servizo Nacional de Coordinación Antifraude, o Consello de Contas, Oficina Europea de Loita contra a fraude (OLAF), as autoridades de xestión ou control etc.
Comunicacións sobre condutas dos órganos da Administración xeral do Estado ou de Administracións que non pertenzan á Comunidade Autónoma de Galicia e das súas entidades instrumentais adscritas, por corresponder a súa competencia á Autoridad Independiente de Protección del Informante, A.A.I. ou ao correspondente órgano.
Problemas derivados de compras, servizos, outras relacións contractuais ou estafas entre persoas físicas, entre persoas xurídicas ou entre estas últimas e persoas físicas.
Problemas derivados de relacións contractuais privadas.
Comunicacións que afecten á información clasificada, ou ás obrigas que resulten da protección do segredo profesional dos profesionais da medicina e da avogacía, do deber de confidencialidade das Forzas e Corpos de Seguridade no ámbito das súas actuacións, así como o segredo das deliberacións xudiciais (artigo 2.4 da Lei 2/2023).
Comunicacións relativas a infraccións na tramitación de procedementos de contratación que conteñan información clasificada ou que fosen declarados segredos ou reservados, ou aqueles cuxa execución deba ir acompañada de medidas de seguridade especiais conforme á lexislación vixente, ou nos que o esixa a protección de intereses esenciais para a seguridade do Estado (artigo 2.5 da Lei 2/2023).
Dereitos, deberes e garantías
Dereitos e garantías da persoa informante
Considérase persoa informante a calquera persoa física que, no ámbito dunha relación laboral ou profesional, comunique feitos que constitúan infraccións do dereito da Unión Europea enumerados no anexo da Directiva (UE) 2019/1937, afecten aos intereses financeiros da Unión Europea, incidan no mercado interior, ou sexan constitutivas de infracción penal ou infracción administrativa grave ou moi grave.
A persoa informante, de conformidade co disposto no artigo 21 de Lei 2/2023, ten as seguintes garantías:
Decidir se desexa formular a comunicación de forma anónima ou non anónima, garantíndose neste segundo caso a reserva d a súa identidade, de modo que esta non sexa revelada a terceiras persoas.
Formular a súa comunicación verbalmente ou por escrito.
Indicar un domicilio, correo electrónico ou lugar seguro onde recibir as comunicacións que realice a AGPI a propósito da investigación.
Renunciar, no seu caso, a recibir comunicacións da AGPI.
Comparecer ante a AGPI por propia iniciativa ou cando sexa requirido por esta, sendo asistido, no seu caso e se o considera oportuno, por avogado.
Solicitar á AGPI que a comparecencia ante a mesma, sexa realizada por videoconferencia ou outros medios telemáticos seguros que garantan a súa identidade e a seguridade e fidelidade da comunicación.
Exercer os dereitos que lle confire a lexislación de protección de datos de carácter persoal.
Coñecer o estado da tramitación da súa denuncia e os resultados da investigación.
Non será aplicable a protección á persoa informante cando a información careza manifestamente de fundamento ou existan indicios racionais de que se obtivera mediante a Comisión dun delito.
Dereitos e obrigas da persoa á que se atribúa a conduta comunicada
As persoas ás que se atribúa a conduta comunicada terán os dereitos e as obrigacións que se relacionan a continuación:
Dereito á presunción de inocencia, que implica o respecto á súa honra.
Máxima reserva nas tarefas de ponderación e comprobación de feitos e, en xeral, en toda a xestión do procedemento.
A ser informadas da admisión dunha comunicación que lle afecte, salvo que, de maneira motivada e de acordo con o principio de proporcionalidade, haxa que manter o secreto en beneficio da comprobación dos feitos.
A que non se formule ningunha recomendación nin se emitan conclusións que, de maneira directa ou indirecta, conteñan referencias nominais, mentres non tivesen oportunidade real de coñecer os feitos comunicados e de deixar constancia da súa parecer.
A que non se informe a ninguén nin se cedan os datos mentres a análise dos feitos non faga patente a verosimilitude ou a seguridade da realización da conduta comunicada. A comunicación de datos á autoridade xudicial ou disciplinaria competente non esixe a comunicación previa á persoa eventualmente responsable. As persoas eventualmente responsables da conduta comunicada serán convidadas a colaborar para comprobar os feitos achegando a información e a documentación de que dispoñan e que requira o órgano xestor.
A ser entrevistado sempre que sexa posible, para que poida expoñer a súa versión dos feitos
A achegar aqueles medios de proba que considere adecuados e pertinentes.
A acceder ao expediente sen revelar información que puidese identificar á persoa informante
A ser oída en calquera momento
A comparecer asistida de avogado ou graduado social colexiado.
Comunicar unha información á AGPI
Recomendacións para acceso ao sistema
Para que a navegación sexa tamén anónima, aconsellámoslle que visite o noso sitio web usando a aplicación chamada Navegador Tor e utilice un provedor de correo electrónico seguro.
Formas de realizar a comunicación
A comunicación pode realizarse:
Por escrito: a través de correo postal ou a través de do seguinte correo electrónico: apigalicia@apigalicia.gal
Verbalmente: por vía telefónica (981569760), no que a comunicación será gravada, ou a través de sistema de mensaxería de voz.
Mediante reunión presencial: que deberá ser solicitada no (981569760), que se celebrará dentro do prazo máximo de sete días dende o día seguinte ao da solicitude, na sede da Autoridade e na que se realizará unha gravación da reunión ou ben unha transcrición completa e exacta da conversación. Sen prexuízo dos dereitos que lle corresponden de acordo á normativa sobre protección de datos, ofrecerase ao informante a oportunidade de comprobar, rectificar e aceptar mediante a súa firma a transcrición da mensaxe ou a conversa.
Modalidades da comunicación
A súa información pode comunicarse por dúas modalidades:
Modalidade anónima: Non é necesario que proporcione dato algún de identificación, polo que realizarase a investigación sen coñecer a súa identidade.
Modalidade con identificación: Se precisa a identificación da persoa informante, de xeito que os órganos que investigan coñezan a súa identidade e os seus datos de contacto e notificación. Nesta modalidade poderase manter a comunicación coa persoa informante para os efectos de solicitarlle, se é o caso, que aclare ou amplíe a información, e comunicarlle o tratamento dado á súa información, ou ben pode renunciar expresamente a recibir comunicacións do responsable do sistema.
En todo caso, a Autoridade lle garante a confidencialidade da identidade da persoa informante e de calquera terceiro mencionado na comunicación e das actuacións que se desenvolvan na xestión e tramitación da mesma, así como da protección de datos, impedindo o acceso ao persoal non autorizado.
Requisitos da comunicación
A comunicación deberá conter os elementos mínimos que figuran a continuación para que se produza a posterior investigación, no caso de que sexa necesaria:
Identificación da persoa denunciante, que deberá ser tratada coa debida confidencialidade, e sobre a que deberá cumprirse coa normativa aplicable en materia de protección de denunciantes e de protección de datos de carácter persoal. De conformidade co disposto no artigo 17 da Lei 2/2023, do 20 de febreiro, admitiranse as denuncias anónimas, se estas teñen certo grao de verosimilitude.
Identificación da relación laboral ou profesional que vincula á persoa informante coa persoa denunciada, para os efectos de que lle poidan resultar de aplicación as medidas de protección que establece a Lei 2/2023, do 20 de febreiro.
Descrición detallada do feito ou situación sospeitosa, indicando, na medida do posible:
Identificación da/s persoa/s responsable/s, no caso de ser coñecidas: Nome e apelidos, centro de traballo, área funcional, posto de traballo que desempeña, localidade onde desenvolve as súas funcións e demais datos dos que dispoña que permitan identificar de forma clara e unívoca á persoa sobre a que se queira comunicar información.
Irregularidade denunciada, debendo describirse de forma detallada os feitos e motivos da mesma e especificar onde e cando tiveron lugar tales feitos, achegando a documentación de que se dispoña para acreditar os feitos, sempre que sexa posible, por calquera medio admitido en dereito, preferiblemente en soporte documental e que fose obtido de forma lícita, de acordo co disposto nas leis a as garantías constitucionais.
Acuse de recibo
Recibida a información, nun prazo non superior a cinco días hábiles desde a recepción da comunicación, procederase a acusar recibo da mesma, a menos que o informante expresamente renunciase a recibir comunicacións relativas á investigación ou que a Autoridade considere razoablemente que o acuse de recibo da información comprometería a protección da identidade do informante.
Comunicación a sabendas, de información falsa
De conformidade con lo establecido en el artigo 63 de la Lei 2/2023, do 20 de febreiro, reguladora da protección das persoas que informen sobre infraccións normativas e de loita contra a corrupción, comunicar o revelar publicamente información a sabendas, da súa falsidade, constitúe unha infracción moi grave.
No caso de que se aprecien indicios de que a persoa informante actúa con consciencia da falta de veracidade dos datos ou da información achegada, ou coa única finalidade de denigrar á persoa ou á institución afectadas, poderán esixírselle as responsabilidades que correspondan.
Protección á persoa informante
A protección á persoa informante pode consistir en:
Garantía da confidencialidade da súa identidade.
Información e asesoramento completos e independentes, que sexan facilmente accesibles para o público e gratuítos, sobre os procedementos e recursos dispoñibles, protección fronte a represalias e dereitos da persoa afectada.
Asistencia efectiva ante calquera autoridade pertinente implicada na súa protección fronte a represalias, incluída a certificación de que poden acollerse a protección ao amparo da Lei 2/2023.
Asistencia xurídica nos procesos penais e nos procesos civís transfronteirizos de conformidade coa normativa comunitaria.
Apoio financeiro e psicolóxico, de forma excepcional, tras a valoración das circunstancias derivadas da presentación da comunicación.
Todo o anterior con independencia d da asistencia que puidese corresponder ao amparo da Lei 1/1996, do 10 de xaneiro, de asistencia xurídica gratuíta, para a representación e defensa en procedementos xudiciais derivados da presentación da comunicación ou revelación pública.
En ningún caso, a protección derivada da aplicación do estatuto da persoa denunciante eximiralle das responsabilidades en que puidese incorrer por feitos diferentes dos que constitúan o obxecto da denuncia.
A presentación dunha comunicación pola persoa informante, non lle confire por si mesma a condición de interesado (artigo 20.5 Lei 2/2023).
Preguntas frecuentes
Estas preguntas frecuentes explican o papel da AGPI, as súas funcións e o proceso de protección para quen comunica infraccións normativas. Abórdanse quen pode informar, os dereitos e medidas de protección dispoñibles, así como os requisitos e canles para presentar unha comunicación de maneira confidencial.
Contacto